Spring naar inhoud

Toezichtvisie

Raad van Toezicht Treant

In deze toezichtvisie beschrijft de raad van toezicht hoe hij concreet toezicht houdt op het bestuur, de besturing en het functioneren van de organisatie. De raad van toezicht zet uiteen waarvoor hij wil staan, waarop hij zich richt en hoe hij toezicht houdt. Dit doet de raad van toezicht in samenspraak met de raad van bestuur, met behoud van zijn eigen rol en verantwoordelijkheid. Met deze visie weten raad van bestuur en raad van toezicht hoe ze zich tot elkaar verhouden, op welke wijze er wordt samengewerkt, hoe de dialoog wordt gevoerd en wat men van elkaar mag en kan verwachten.

Ons vertrekpunt is dat onze wijze van toezichthouden in overeenstemming moet zijn met de visie, missie en de kernwaarden van Treant. Daarbij wordt de Governancecode Zorg 2022 en het NVTZ-kader ‘Goed Toezicht’ (2017) in acht genomen. Dit alles om te streven naar een goede balans van de raad van toezicht als werkgever, toezichthouder en klankbord.

Invulling toezichthoudende taak

De toezichthoudende taak kent vier samenhangende rollen (Toolkit Commissariaat 2021, 'Zinvol toezicht begint met inzicht', pag.30):
1. Toezichthouder
2. Werkgeversrol
3. Sparringpartner
4. Ambassadeur/netwerker

De wijze waarop deze taken worden vervuld, hangt ten nauwste samen met de context waarin de organisatie opereert en de ontwikkelingsfase waarin zij verkeert. Maar bepalend is vooral de visie hierop van de raad zelf; wat voor raad van toezicht wil je zijn?

Kernwaarden en normen

Als raad van toezicht verbinden wij ons aan de kernwaarden, missie en visie van Treant en houden ons aan het bepaalde in statuten en reglementen. Wij onderschrijven de principes van de Governancecode Zorg en handelen hiernaar. Wij zijn transparant en aanspreekbaar op onze invulling van het toezicht en de gemaakte keuzes. De leden van de raad van toezicht zijn stimulerend en kritisch naar elkaar als team, hetgeen onder andere tot uiting komt in de evaluatie aan het eind van iedere vergadering en de jaarlijkse (zelf)evaluatie. Voorstellen en voorgenomen besluiten worden beoordeeld in het licht van de visie en waarden en de haalbaarheid en betekenis in de alledaagse praktijk.

Horizontaal toezicht

De Raad van Toezicht is de sparringpartner, adviseur en klankbord van de raad van bestuur, met name door vooraan in het proces op strategische vraagstukken die rol in te nemen. De raad van toezicht handelt vanuit de bedoeling. Naar aanleiding van de verkregen informatie en toelichting over dat vraagstuk zal steeds actief worden doorgevraagd op het ‘waarom’ en dialoog worden aangegaan.

Informatievergaring

Om goed toezicht te kunnen houden is een integrale (zowel qua inhoud als kwantitatief en kwalitatief) benadering van de jaarcyclus gewenst. Dit betekent dat wij informatie vergaren uit interne stukken zoals strategische plannen, kwartaalrapportages op het gebied van financiën en kwaliteit en veiligheid, inspectierapporten, businesscases, etc. Ook externe stukken zijn relevant, zoals vanuit de Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen, NVZ en het Zorginstituut Nederland.

Dialoog

De kwaliteit van de dialoog is cruciaal in het proces van horizontaal toezicht houden. Voor de RvT betekent dit dat we inzicht willen hebben in en gevoel willen hebben bij hoe het is gesteld met deze kwaliteit van dialoog binnen Treant. Daarbij hebben wij ook aandacht voor de kwaliteit van onze eigen dialoog met de bestuurders, medezeggenschaporganen (WMCZ, WOR) en medewerkers van de organisatie. In overleg met de bestuurder wordt de afstemming met externe stakeholders (denk aan: IGJ, gemeenten en ketenpartners) vormgegeven.

In de dialoog staat niet centraal welke oplossingen zijn gekozen, maar hoe ze tot stand zijn gekomen. Bij ons toezichthouden beoordelen wij onder andere of er ruimte is voor andere/afwijkende meningen, hoe deze worden benut en meegenomen in de besluitvorming, welke afwegingen zijn gemaakt bij de besluitvorming, in hoeverre andere partners zijn betrokken of, en zo ja, hoe vigerende wet- en regelgeving is gewogen.

Eigentijds toezicht in een raad van 6 leden vraagt diversiteit en complementariteit in deskundigheid en drijfveren van leden, als ook ruim voldoende tijd en beschikbaarheid.

Wij hechten er waarde aan de ‘grote onderwerpen’ tijdig in de voltallige raad diepgaand te behandelen. Voor het effectief opereren van de raad is daarbij het relevant om op de agenda van de raad van toezicht de status goed te onderscheiden: ter informatie, ter beeldvorming, ter oordeelsvorming, ter besluitvorming of ter goedkeuring.

Wij werken met portefeuilles en commissies (Auditcommissie Financiën, Auditcommissie Kwaliteit & Veiligheid en de Remuneratiecommissie) en houdt oog voor de collegialiteit van de raad.

Werkgever

De uitgangspunten voor het inrichten van goed werkgeverschap met de bestuurder zijn:

• een continue open en constructief kritische dialoog;
• over en weer transparantie over resultaten en ontwikkelingsbehoefte;
• een jaarlijks evaluatie met een schriftelijke verslaglegging daarvan;
• 360° feedback.

Daarnaast hebben wij aandacht voor de persoon van de bestuurder in de eigen context, voor de persoonlijke elementen van leiderschap en eigen drijfveren.

Continue ontwikkeling

Voor een goede uitvoering van ons toezicht zorgen wij voor een continue opleiding en deskundigheidsbevordering van zowel de individuele leden als de raad als geheel, al dan niet in combinatie met teambuildings activiteiten. Wij streven een klimaat na waarin fouten kunnen worden besproken en waarbij er sprake is van een lerende cultuur. Daarnaast streven wij een klimaat na waarin de leden elkaar durven aanspreken en discussies over de inhoud niet leiden tot druk op de relatie. Wij zorgen voor voldoende diversiteit in het team. Niet alleen op het gebied van kennis en kunde maar ook in persoonlijke stijl.

Terug naar boven