Voorbereiding op de opname of operatie van uw kind
Wordt uw kind binnenkort opgenomen bij Treant? Bijvoorbeeld voor een operatie? Dan is het prettig om van tevoren te weten wat u kunt verwachten. Op deze pagina staat de belangrijkste informatie over de opname. Ook vindt u hier voorbereidende folders en een vertelboek voor kinderen.
Op deze pagina:
Dagopname of langere opname
Als uw kind opgenomen wordt op de dagverpleging, dan is dit meestal op ziekenhuislocatie Bethesda (Hoogeveen) of Refaja (Stadskanaal). Moet uw kind één of meerdere nachten blijven? Dan is de opname op ziekenhuislocatie Scheper (Emmen).
Folders, boekjes en video's
Voor ouders/verzorgers:
- Algemene informatie voor ouders en verzorgers: opname op ziekenhuislocatie Scheper (Emmen)
- Dagverpleging kinderen: opname op de Dagbehandeling
- Voorbereiding op een ingreep: uw kind helpen voor en tijdens een ingreep (zoals een vaccinatie of bloedprikken)
- Rooming-in: blijven slapen bij uw kind
- Babybeeld: via internetverbinding uw baby zien, als u niet bij uw (opgenomen) kind kunt zijn
Voor kinderen:
Gezinsgerichte zorg
U mag van ons verwachten dat wij uw kind en het gezin met respect behandelen. We luisteren zoveel mogelijk naar uw wensen en nodigen u uit om actief deel te nemen aan het zorgproces. Ook vinden wij het belangrijk om u eerlijke en volledige informatie te geven. Ouders/verzorgers mogen 24 uur per dag aanwezig zijn. Eén ouder/verzorger kan bij het kind op de kamer blijven slapen.

3 goede vragen
Als uw kind naar de dokter gaat voor een behandeling of onderzoek, zijn er bijna altijd meerdere mogelijkheden om uit te kiezen. Wat past het beste bij uw kind? Door de 3 goede vragen te stellen kunt u samen met de dokter beslissen.
Als u de 3 goede vragen voor uw kind stelt:
- Wat zijn de mogelijkheden?
- Wat zijn de voor- en nadelen van die mogelijkheden?
- Wat betekent dat in de situatie van mijn kind?
Als uw kind zelf de 3 goede vragen stelt:
- Dit voel ik, wat is het?
- Wat kunnen we er allemaal aan doen?
- Wat betekent dit voor mij nu en later?
Algemene informatie over het ziekenhuisbezoek
Veilige zorg
We nemen bij Treant verschillende maatregelen voor veilige ziekenhuiszorg. Maar patiënten kunnen zelf ook helpen bij het beter en veiliger maken van de zorg die ze krijgen. Hier leest u hoe.
Verkoudheidsklachten
Heeft u een afspraak in het ziekenhuis en heeft u verkoudheidsklachten, zoals hoesten of een verstopte neus? Dan hoeft u zich niet te testen op corona of thuis te blijven. Wel vragen we u om een mondneusmasker te dragen. Deze liggen bij de ingang van onze ziekenhuislocaties. Twijfelt u of de afspraak door kan gaan? Neem dan contact op met de afdeling waar u de afspraak heeft.
MRSA en andere multiresistente bacteriën
Multiresistente bacteriën zijn ongevoelig voor de meeste antibiotica. De antibiotica (zoals penicilline) werken dan niet meer. Neem contact op met de afdeling Infectiepreventie (tel: 088 130 70 47) als uw kind:
- in contact komt met levende varkens, vleeskuikens of vleeskalveren;
- de afgelopen 2 maanden langer dan 24 uur in een buitenlands ziekenhuis opgenomen is geweest;
- MRSA-positief is of als een huisgenoot MRSA-positief is;
- drager is van een andere multiresistente bacterie;
- in een asielzoekerscentrum woont.
We gaan dan na of uw kind getest moet worden op MRSA of andere multiresistente bacteriën.
Huisregels
De ziekenhuislocaties van Treant hebben een aantal huisregels. In deze regels staat wat u van ons mag verwachten en wat wij van u als patiënt of bezoeker verwachten.
Gesprekken opnemen
U mag geluidsopnames maken van het gesprek met uw zorgverlener, bijvoorbeeld met uw telefoon. Wel vragen wij u om dit van tevoren te melden. Het verspreiden van de opname buiten de privésfeer zonder onze toestemming mag niet volgens de wet.
Wetenschappelijk onderzoek
Binnen Treant doen we wetenschappelijk onderzoek. In onze privacyverklaring leest u op welke manieren we hiervoor patiëntgegevens gebruiken en hoe u bezwaar kunt maken tegen het gebruik van uw gegevens.
Na de opname: wat vond u van onze zorg?
We horen graag hoe u de zorg bij ons ervaren heeft. Hier leest u hoe u uw mening met ons kunt delen.
Nazorg na behandeling
Heeft u, wanneer u weer thuis bent, nog vragen of klachten die te maken hebben met uw opname of behandeling? Dan kunt u de eerste twee weken daarna nog contact met ons opnemen. Binnen kantoortijd kunt u bellen met de polikliniek van uw behandelend specialist, buiten kantoortijd belt u 088 129 29 29.