De kwaliteit van onze zorg
Bij Treant leveren we de best mogelijke zorg aan onze patiënten en cliënten (zorgvragers). Daarom hechten we veel waarde aan de kwaliteit en veiligheid van onze zorg. Dit doen we door steeds te blijven leren en verbeteren en daarmee de zorg veiliger te maken. Dat doen we samen.
De kwaliteit van onze zorg
Om de kwaliteit van onze zorg continu te sturen en te beheersen, gebruiken we een kwalitatief hoogwaardig kwaliteitsmanagementsysteem (KMS). Dit systeem is goedgekeurd (geaccrediteerd) door Qualicor Europe. Om onze kwaliteit te controleren en te bevorderen, werken we met methodieken, protocollen en maken we afspraken. Hier vindt u meer informatie over hoe we werken aan de kwaliteit van zorg. Continu leren en verbeteren staat daarbij centraal.
Veilige zorg is voor ons vanzelfsprekend
Door steeds te blijven leren en verbeteren, maken we de zorg veiliger. Veilig werken en veilige zorg verlenen is voor iedereen bij Treant zo vanzelfsprekend, dat het volledig geïntegreerd is in alles wat we dagelijks doen. Ons veiligheidsmanagementsysteem (VMS, onderdeel van het KMS) helpt ons daarbij. In het VMS staan alle afspraken, activiteiten en manieren van werken die te maken hebben met de veiligheid van onze patiënten, cliënten, medewerkers, bezoekers, organisatie en omgeving. Lees hier meer over veilige zorg bij Treant.
Risico’s goed in beeld
Aan zorg- en behandelprocessen zijn risico’s verbonden. Om mogelijke risicovolle situaties goed in beeld te brengen, gebruiken we bij Treant Prospectieve Risico Inventarisaties (PRI’s) en werken we aan Integraal Risico Management (IRM). We benoemen alle risico’s en nemen op grond hiervan maatregelen.
Treant verbetert continu
Binnen Treant krijgt het ‘continu verbeteren’ structureel aandacht. We leren en verbeteren van opvallende signalen op alle niveaus in de organisatie. We leren van wat beter kan, maar ook van goede voorbeelden. We melden fouten, ongelukken en ‘bijna-ongelukken’. We noemen dit incidenten. We bespreken deze incidenten in het team om ervan te leren. In sommige gevallen is het nodig een incident verder te onderzoeken. Dat wordt gedaan door onderzoekers van Treant, die daarvoor speciaal zijn opgeleid. Lees meer op de pagina 'Incidenten en calamiteiten'.
Het kwaliteitsmanagementsysteem zorgt voor relevante informatie als ondersteuning van ons continue verbeterproces. We maken plannen, voeren deze uit zoals afgesproken en evalueren of we dit goed doen. En waar nodig stellen we onze plannen dan weer bij en starten dezelfde cyclus opnieuw.
Door interne audits af te nemen binnen Treant, controleren we het veilig werken. Een interne audit is een kritisch onderzoek naar onze werkprocessen, in alle lagen van onze organisatie. De interne audit wordt afgenomen door medewerkers van Treant, die daarvoor speciaal zijn opgeleid. Zij kijken kritisch of we het goed doen en waar het nog beter kan. En zij kijken wat er heel goed gaat en of we dat ergens anders in de organisatie kunnen gebruiken. Zo kunnen we de veiligheid en kwaliteit van zorg nog meer verbeteren.