Spring naar inhoud

Voorbereiding op uw afspraak op de polikliniek

Heeft u binnenkort een afspraak op een polikliniek van Treant? Lees dan onderstaande informatie goed door.

Bent u verkouden?

Heeft u een afspraak op de polikliniek en heeft u verkoudheidsklachten, zoals hoesten of een verstopte neus? Dan hoeft u zich niet te testen op corona en hoeft u niet thuis te blijven. Wel vragen we u om een mondneusmasker te dragen. Deze liggen bij de ingang van onze ziekenhuislocaties. Twijfelt u of uw afspraak door kan gaan? Neem dan contact op met de afdeling waar u de afspraak heeft.


Drie goede vragen

Als u bij de dokter bent voor een behandeling of onderzoek, heeft u bijna altijd meerdere mogelijkheden. Wat past het beste bij u? Stel de 3 goede vragen aan uw dokter en beslis samen.

  • Wat zijn mijn mogelijkheden?
  • Wat zijn de voor- en nadelen van die mogelijkheden?
  • Wat betekent dat in mijn situatie?

Medicatie

  • Het is belangrijk dat wij weten welke medicijnen u gebruikt. Niet alleen als u een afspraak bij ons heeft, maar ook als u bijvoorbeeld met spoed moet worden opgenomen. Geef uw apotheker daarom toestemming om uw medicijngegevens met ons te delen. Hoe dat werkt, leest u op www.volgjezorg.nl/toestemming
  • Heeft u een allergie? Geef dit dan op tijd aan ons door.

Wat neemt u mee?

  • De medicijnen (met originele verpakkingen) die u van uw thuisapotheek heeft gekregen of die u zonder recept gebruikt. Als u een baxterrol heeft (rol met zakjes waarin uw medicijnen zitten), neemt u die ook mee.
  • Geldig identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of vreemdelingendocument).

Uw afspraak

In de afspraakbrief staat met wie u een afspraak heeft. Soms neemt iemand anders uw afspraak over, bijvoorbeeld een arts-assistent of een andere arts. Deze persoon weet ook wat er met u aan de hand is en bespreekt de afspraak altijd met uw eigen arts.


Gegevens registreren of aanpassen

Het is belangrijk dat wij de juiste contactgegevens van u hebben.

  • Komt u voor de eerste keer naar de polikliniek? Ga dan eerst bij de receptie langs. Daar schrijven ze u in.
  • Als u ook uw mobiele telefoonnummer en e-mailadres aan ons doorgeeft, kunnen we u beter en sneller bereiken.
  • Zijn uw gegevens veranderd? Geef dit dan door via ons patiëntenportaal mijnTreant of bij de receptie. Denk hierbij aan een nieuw(e):
    • (e-mail)adres;  
    • (mobiel) telefoonnummer;  
    • huisarts, tandarts, apotheek of verzekering.

mijnTreant

Als patiënt van Treant heeft u toegang tot mijnTreant, een persoonlijke online omgeving. In mijnTreant vindt u onder andere:

  • Uw afspraken in het ziekenhuis (met informatie die belangrijk is bij de voorbereiding hierop);
  • (Delen van) uw medisch dossier;
  • Uw persoonlijke gegevens (die u deels zelf kunt aanpassen).

MRSA en andere multiresistente bacteriën

Multiresistente bacteriën zijn ongevoelig voor de meeste antibiotica. De antibiotica (zoals penicilline) werken dan niet meer. 
Neem contact op met de afdeling Infectiepreventie (tel: 088 130 70 47) als u:

  • In contact komt met levende varkens, vleeskuikens of vleeskalveren;
  • De afgelopen 2 maanden langer dan 24 uur in een buitenlands ziekenhuis opgenomen bent geweest;
  • MRSA-positief bent of als een huisgenoot van u MRSA-positief is;
  • Drager bent van een andere multiresistente bacterie;
  • In een asielzoekerscentrum woont.

Huisregels

Treant heeft een aantal huisregels. In deze regels staat wat u van ons mag verwachten en wat wij van u als patiënt of bezoeker verwachten. 


Kosten ziekenhuiszorg

Treant sluit ieder jaar een contract met zorgverzekeraars. Zorgverzekeraars vergoeden een groot deel van de kosten van ziekenhuiszorg. U betaalt wel altijd een verplicht eigen risico aan de zorgverzekeraar. Daarnaast betaalt u voor sommige zorg een eigen bijdrage. Heeft u een budgetpolis of heeft u zorg nodig die niet onder de basisverzekering valt, dan kan het zijn dat u (een deel van) de rekening zelf moet betalen. Kijk voor meer informatie over de contracten met zorgverzekeraars en de kosten van ziekenhuiszorg op www.treant.nl/verzekering. Heeft u vragen over uw verzekering? Bekijk dan uw polis of neem contact op met uw zorgverzekeraar.


Gesprekken opnemen

U mag geluidsopnames maken van het gesprek met uw zorgverlener, bijvoorbeeld met uw telefoon. Wel vragen wij u om dit van tevoren te melden. Het verspreiden van de opname buiten de privésfeer zonder onze toestemming mag niet volgens de wet.


Wetenschappelijk onderzoek

Binnen Treant doen we wetenschappelijk onderzoek. In onze privacyverklaring leest u op welke manieren we hiervoor patiëntgegevens gebruiken en hoe u bezwaar kunt maken tegen het gebruik van uw gegevens.


Na de afspraak: wat vond u van onze zorg?

We horen graag hoe u de zorg bij ons ervaren heeft. Hier leest u hoe u uw mening met ons kunt delen.


Nazorg na behandeling

Heeft u, wanneer u weer thuis bent, nog vragen of klachten die te maken hebben met uw opname of behandeling? Dan kunt u de eerste twee weken daarna nog contact met ons opnemen. Binnen kantoortijd kunt u bellen met de polikliniek van uw behandelend specialist, buiten kantoortijd belt u 088 129 29 29.

Terug naar boven