Veilige ouderenzorg: wat doet Treant?
De veiligheid van onze cliënten en medewerkers is voor ons heel belangrijk. Elke cliënt mag rekenen op veilige zorg en een veilig verblijf. Elke medewerker mag rekenen op een veilige werkplek. Hieronder leest u wat we doen om de zorg in onze woonzorgcentra zo veilig mogelijk te maken.
Risicosignalering op gezondheidsproblemen
Een belangrijk onderdeel van onze zorg is 'risicosignalering'. Dat betekent dat we de gezondheidssituatie van onze cliënten altijd in de gaten houden. We letten op risico’s op het ontstaan van gezondheidsproblemen. Als onze medewerkers bijvoorbeeld symptomen van depressie, ondervoeding of huidproblemen herkennen, bespreken zij dat direct met de cliënt en eventueel de familie. Als het nodig is, nemen we passende maatregelen.
Veiligheid en toegankelijkheid locaties
Alle woonzorglocaties van Treant zijn goed toegankelijk; vanzelfsprekend ook voor mensen met een beperking. Alle kamers, appartementen en gemeenschappelijke ruimtes zijn geschikt voor opvang, verblijf en behandeling van cliënten. De locaties zijn beveiligd tegen brand, inbraak en andere onveilige situaties.
Calamiteitenplan
Elke locatie heeft een eigen calamiteitenplan. In dit plan staat wie wat moet doen bij een calamiteit, zoals brand. Het beschrijft wat bewoners kunnen doen en hoe opgeleide bedrijfshulpverleners in actie moeten komen. We oefenen regelmatig hoe we mensen die bedlegerig zijn, snel kunnen evacueren.
Incidenten melden
Bij Treant doen we er alles aan om incidenten (ongevallen, fouten en bijna ongevallen) te voorkomen. Wanneer er toch een incident is, zijn we daar open over en maken wij hier een melding van. We bespreken elke melding en nemen maatregelen. Zo maken we de zorg steeds beter en veiliger.